Skip to main content

CIH 2.5

Motor specs 210pk@253NM (standaard 125pk@195NM):Uitslag Rollenbank Opel CIH 2.4

  • Compleet gereviseerde 2.5 CIH
  • Wiseco gesmede zuigers 97mm, gemeten compressieverhouding 12.5:1
  • Catcams 4600105 nokkenas 331°
  • Rollerrockers overbrenging 1.63
  • Mechanische stoters
  • Grotere kleppen, inlaat 46mm, uitlaat 41mm
  • Twee dubbele Jenvey Heritage 48mm throttle bodies
  • Efignition programmable ECU
  • DIS bobine
  • Martelius XXL uitlaatspruitstuk
  • Simmons groep A uitlaat
  • Afgedraaid 9" vliegwiel
  • Versterkte waterpomp
  • Nieuwe oliepomp tandwielen en stalen deksel
  • Oliekoeler
  • Grote in- en uitlaatpoorten
  • Kop aangepast voor de hoge kleplift
  • 1 mm afgevlakte kop

Hieronder zie je de verschillen tussen al mijn setups in 1 grafiek.alle runs

Nov 2018: 2.4, dome zuigers, standaard kop met 46/41mm kleppen, 45mm webers, OP244 Kentcams nokkenas;
Mei 2019: 2.4, dome zuigers, bewerkte kop met 46/41mm kleppen, 45mm webers, OP244 Kentcams nokkenas;
Apr 2020: 2.4, dome zuigers, bewerkte kop met 46/41mm kleppen, 48mm webers, 324° Krause nokkenas;
Aug 2022: 2.5, dome zuigers, maximaal bewerkte kop met afgedraaide 46/41mm kleppen, 48mm throttle bodies, Efignition ECU, Roller rockers, 330° Dbilas nokkenas.
nov 2022: 2.5, dome zuigers, maximaal bewerkte kop met afgedraaide 46/41mm kleppen, 48mm throttle bodies, Efignition ECU, Roller rockers, 331° Catcams 4600015 nokkenas.

Hieronder toch nog wat wat zaken die aan de orde zijn gekomen.

Motorschade stoter

Nadat we de motorolie eruit hebben laten lopen zien we heel veel ijzerdeeltje op de magnetische carterplug en ook in de olie als we daar met een magneet door heen gaan. Het oliefilter maken we open en die zit ook vol met ijzerdeeltjes maar gelukkig maar aan 1 kant dus er is niets doorheen gegaan. We besluiten het blok eruit te halen om de schade op te nemen. We halen het kleppendeksel eraf en het...

Lees meer …Motorschade stoter

  • Aangemaakt op .
  • Hits: 296

Kop uitliteren

We hebben de kop uitgeliterd en ik kom op 51ml dus 51cc inclusief de koppakking. Als ik dat uitreken kom ik met deze oude koppakking uit op een compressieverhouding van 13,3:1 en dat is wel erg hoog voor een atmosferische motor. De oorzaak is dat mijn kop 1 mm gevlakt is en mijn onderblok twee keer 0,1mm gevlakt is. Ik heb dus een iets dikkere koppakking nodig.  Mijn oude Cometic MLS kopppaking...

Lees meer …Kop uitliteren

  • Aangemaakt op .
  • Hits: 1293

Motorschade

Nadat we de motor open hebben gemaakt om de olielekkage te controleren en de nieuwe kop te monteren viel ons gelijk op dat de zuigers wel erg veel speling hadden. Ook merkte ik ervoor al op dat de motor erg veel carterdruk had.  Klik op deze link voor de video van de speling https://youtube.com/shorts/Cmwp1s0rWbM

Lees meer …Motorschade

  • Aangemaakt op .
  • Hits: 1966

C24NE kop tunen

In mijn poging toch die 200+ PK te halen heb ik mijn kop van mijn andere 2.4 motor opgestuurd naar Armin Possmann in Duitsland. Hij adviseert een Dbilias nokkenas, een 330 graden nokkenas met 14mm kleplift. Dat een CIH en dan met name de 2.2 en 2.4 koppen veel meer doorlaat hebben bij een hoge kleplift wist ik al. Dat heb ik al eerder gelezen op het opel-GT forum waar Bob veel koppen gemeten...

Lees meer …C24NE kop tunen

  • Aangemaakt op .
  • Hits: 3046

Het motormanagement systeem

De auto is voorzien van een motor management systeem. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik de Webers te onzuiver vond en we wekelijks de webers wel moesten bijstellen. De webers bleven niet synchroon, ze spugen en in sommige gebieden geven ze te veel of juist te weinig brandstof. En met onzuiver bedoel ik de brandstofinspuiting waar je niet voldoende controle over hebt binnen elk toerengebied. ...

Lees meer …Het motormanagement systeem

  • Aangemaakt op .
  • Hits: 3337